mandag den 5. december 2011

weekendens emmer-/spelt'rundstykker'

(Beklager, billedets kvalitet)

I lørdags havde jeg lyst til nybagte boller med smør og jeg havde noget yoghurt, som skulle bruges, så det blev til disse emmer-/speltboller. Inspireret af rugbollerne i 'Tænk før du spiser' af Trine Hahnemann. Jeg havde dog ikke rugmel nok, så mit alternativ blev Urtekrams Fuldkornsemmer- & speltmel. Det er første gang, jeg bager med denne meltype, men ligesom med kamutmelet, så er jeg begejstret. Dejen bliver lækker blød og smidig. De færdige boller er dog ret tætte i krummen, men har en god smag og ligner næsten hvide boller, men indeholder masser af god næring. Opskriften får I her. NB! Der er hvedemel i den omtalte opskrift, men det har jeg også erstattet med emmer-/speltmel.

emmer-/ spelt 'rundstykker'
(ca. 12 stk.)

3/4 pk. gær
3 dl vand
3 dl yoghurt
3/4 spsk. salt
3 spsk. agavesirup
75 g groft speltmel
Ca. 500 g fuldkornsemmer & speltmel
Birkes til drys

fremgangsmåde:
1) Opløs gæren i lunken vand. Tilsæt yoghurt, sirup og salt.
2) Tilsæt først det grove speltmel og derefter emmer-speltmelet lidt efter lidt til dejen er tilpas fast.
3) Lad dejen hæve under et viskestykke i ca. 1 time.
4) Forvarm ovnen til 200 grader.
5) Form ca. 12 boller med god med mel på hænderne (dejen er klistret) og sæt dem på en bageplade beklædt med bagepapir.
6) Bag bollerne ca. 30 minutter ved 200 grader (180 grader varmluft).

Spis bollerne lune med god økologisk smør eller ristet dagen efter.

2 kommentarer:

  1. nøj hvor ser de lækre ud!!

    SvarSlet
  2. Hej,
    Det var/er de dælme også. Der blev guffet i weekenden (Ups!). Heldigvis var der også lidt til fryseren ;-)
    - frk. sveske

    SvarSlet