torsdag den 29. december 2011

årets kransekage


Da jeg ikke havde fået brugt min indkøbte Odense Marcipan - uden tilsat sukker til julens konfekt, valgte jeg i dag at eksperimentere med en gang kransekage (min første nogensinde).
Lurede her, men måtte selv 'digte', så her får I lige min udgave.

kransekage
(næsten uden sukker)
8 stk.

150 g (= 1 rl.) Odense marcipan - uden tilsat sukker
10-15 g past. æggehvide
1 tsk. Sukrin
evt. Sukrinmelis til udrulning

glasur:
past. æggehvide
Sukrinmelis/ alm.flormelis*

*Jeg brugte ca. 50/50, da jeg ikke er vild med den 'kolde' smag, som Sukrinmelis'en giver.

fremgangsmåde:
1) Bland æggehvide med Sukrin og lad den stå kort, så Sukrinen opløses.
2) Ælt æggehvide/ Sukrin ind i marcipanen.
3) Rul massen til en tynd pølse evt. med lidt Sukrinmelis på bordet.
4) Del i passende stykker og form dem til trekantede.
5) Bag ved 200 grader varmluft til de er gyldne - mine fik ca. 15 min.

2 kommentarer:

  1. De ser fine og lækre ud, dog ikke noget jeg finder på at eksperimentere med i år :)

    SvarSlet
  2. Hej etlivpaalandet,
    Velkommen på bloggen ;-)
    Tak, det håber jeg også, de er - venter lige med at smage til kæresten kommer hjem senere.
    Godt Nytår!
    - frk. sveske

    SvarSlet