fredag den 1. november 2013

LCHF landbrød a la oopsies


Indrømmet, jeg er et par opskriftsindlæg bagud, men der har været en del på programmet hos mig i denne uge og i dag er ingen undtagelse. Heldigvis starter jeg med en rolig morgen (og tid til bloggen), inden arbejdsdagen sætter ind med forlænget dag. Derfor får I dag lige opskriften på de lækre LCHF landbrød, som jeg har nydt siden sidste weekend.
Landbrødene adskiller sig egentlig ikke meget fra de traditionelle oopsies. Det er dog et 'brød' med fastere konsistens og mere bid. Perfekt til en ostemad, som hotdogbrød eller en lækker sandwich i madpakken måske.
Opskriften stammer fra min mors udklipssamling, men vi har selvfølgelig ændret en smule.

LCHF landbrød a la oopsies
(4-5 stk.)

2 æg
100 g flødeost
30 g blendede cashew- eller hasselnødder*
10 g loppefrøskaller/ HUSK
1 tsk bagepulver
1/2 tsk salt

*erstat evt. med kværnede kerner/ frø for lowere carb-indhold.

fremgangsmåde:
1) Tænd ovnen på 150 grader.
2) Rist nødderne på en tør pande, inden de males til mel i minihakkeren eller kaffekværn.
3) Del æggene i to skåle.
4) Tilsæt salt og bagepulver til hviderne, som piskes stive.
5) Tilsæt flødeost, nøddemel og loppefrøskaller til blommerne og pisk ensartet.
6) Kom æggeblommemassen i de stive hvider og vend forsigtigt sammen til en ensartet dej.
7) Sæt klatter af dejen på en bageplade beklædt med bagepapir.
8) Bag brødene ved 150 grader i 20-25 min.





Ha' en skøn fredag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar