søndag den 2. marts 2014

LCHF romkugler


Herhjemme stod weekendens lækkerier på romkugler a la Jane Faerber. Netop den 'søde' opskrift i 'MÆT & SLANK med LCHF' har jeg længe haft lyst til at afprøve. Så her forud for en periode med mere striks LCHF og dermed chokoladepause, for mit vedkommende, var det i den grad passende at nyde disse kugler over weekenden. Resterne er røget med kæresten til vestjylland, så bye bye chocolate.

Faktisk synes jeg disse kugler mere er chokoladekugler end romkugler, men det kommer nok an på mængden af rom vs kvaliteten af chokoladen. Jeg brugte en god økologisk 85 %, som overdøver smagen af kaffe, rom og hindbær, så det vil ikke skade at skrue lidt op her. De blev dog godkendt af min sukker- og trøffel-spisende kæreste og det siger ikke så lidt. En ting er sikkert - de er nemme at lave - og det er ikke sidste gang, jeg laver sådan en portion.
LCHF romkugler
(ca. 12 stk.)

basiskage
1 æg
1 spsk Sukrin Gold
50 g smeltet smør
½ tsk vanillepulver
1 tsk bagepulver
½ dl mandelmel fra Funktionel Mad
1 spsk kokosfibre

romkuglemasse
1 dl fløde
100 g mørk chokolade
1½ dl kokosmel (det alm. grove)
½ dl hasselnødder, malet til mel
2 spsk raw cacaopulver
1-2 spsk Sukrin Gold
½ dl stærk kaffe
½ dl hindbærpuré
2-4 tsk romessens (afhængig af mærke)
1 nip salt

krymmelidéer
frysetørret hindbær
kokosmel - evt. farvet
finthakket nødder
kværnede cacao nibs

fremgangsmåde:
1) Til basiskagen - pisk ægget med Sukrin Gold.
2) Tilsæt det smeltede smør sammen med de øvrige ingredienser.
3) Pisk til en tyk kagedej.
4) Fordel dejen i 2-3 muffinforme.
5) Bag basiskagen ved 180 grader i ca. 10-15 min.
6) Til romkuglerne - Varm fløden i en kasserolle og smelt chokoladen heri.
7) Smuldr kagen ned i chokolademassen.
8) Tilsæt de øvrige ingredienser og rør til ensartet masse.
9) Smag til med romessens, kaffe og/ eller hindbærpuré til dine smagsløg er glade ;)
10) Stil massen på køl nogle timer til den er mere fast.
11) Tril kugler og rul dem i krymmel.

tip!
Opbevar kuglerne på køl indtil de skal spises.


3 kommentarer:

  1. Åhh romkugler var en af sukkergrisens store laster- de ser virkeligt lækre ud. Godt at der er en del arbejde ved dem, så man ikke lige smækker en portion sammen uden at tænke ;) men prøves skal de helt klart en dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise,
      Ja, det var det også hos undertegnede sukkergris - en sikker vinder til et hurtigt rush. Her er disse venligere omend at smagen ikke ligger så tæt op af originalen, som dem jeg tidligere har lavet med tørret frugt (der dog ikke er at foretrække for sukkersensitive...).
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Måske er det fordi det er flere år siden jeg har smagt en “almindelig” romkugle men nøøøøøøj hvor er de gode. Jeg lavede dem med en rest af en lchf chokoladekage. Mums

    SvarSlet