tirsdag den 10. januar 2012

peanutmarineret kylling


Kylling er sundt og en rigtig god måde at få gode proteiner på (noget jeg ikke er så god til, er nok lidt semi-vegetar). Jeg synes dog hurtigt, det kan blive en ret kedelig spise, hvis det ikke krydres og steges ordentligt (læs: så spiser jeg det ikke). Men det der der heldigvis råd for - her er en god marinade mit bedste 'våben' mod kedelig og tør kylling. Min yndlingsmarinade er pt denne med peanutbutter, som jeg har fundet hos Line.

peanutmarineret kylling

Ca. 500 g kylling i tern eller strimler
4 spsk. peanutbutter (smooth eller crunchy - jeg synes begge fungerer)
2 spsk. olie
2 spsk. soja (fx tamari)
3 store fed hvidløg
2 tsk. sambal oelek eller hakket frisk rød chili
2 tsk. limesaft
evt. en lille håndfuld peanuts

fremgangsmåde:
1) Bland alle ingredienserne godt.
2) Kom marinaden i en pose sammen med kyllingen og gnid den godt ind.
3) Lad kyllingen trække i marinaden minimum et par timer (helst natten over).
4) Hæld/ klem kyllingen ud i et ovenfast fad, drys evt. med peanuts.
5) Steg kyllingen til den er gennemstegt ved 200 grader i 20-25 minutter. Rør undervejs.

serveringsforslag...

peanutmarineret kylling med kokosristet ananasringe & broccolisalat

wrap med peanutmarineret kylling, avocado, snackærter, snacktomater, spinat og lidt rød pesto

7 kommentarer:

  1. Mums - fik også noget der minder om det igår og ja det er bare mere lækkert når det ikke "kun er kylling" :)

    SvarSlet
  2. Hej Diana,
    Ja, den er virkelig god og jeg elsker, at marinaden bliver dejlig crunchy.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  3. Øj, det ser lækkert ud!

    SvarSlet
  4. Det er lækkert, prøv det ;-)

    SvarSlet
  5. DET ER SIMPELTHEN FOR LÆKKERT!!! Og genialt at det også kan bruges i en wrap til madpakken næste dag. Uhm uhm uhm - jeg skal så meget prøve denne ret. Tusind tak for linket :-)
    Kram Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte,
      Velbekomme! Den er også en sikker vinder her - rigtig god måde at få lækker kylling på.
      God weekend.
      - frk. sveske

      Slet