tirsdag den 29. juli 2014

'hotdog waffles' | grønne madvafler


Weekendens lumre vejr opfordrede ikke ligefrem til den store køkkengastronomi. Så det da valgte at holde tørt lørdag aften smed vi et par impulsive pølser på grillen - hotdog er nem aftensmad og det lækre fyld var der heldigvis 'lager' af i køleskabet; sukkerfri agurkesalat og hjemmerørt remoulade løfter virkelig smagsoplevelsen.
Kæresten valgte det traditionelle hvide pølsebrød til sin hotter, mens jeg fik afprøvet de grønne vafler spottet hos Copenhagen by me. Opskriften blev dog tilpasset indholdet i mine køkkenskabe.

grønne madvafler
(2-3 stk.)

2 håndfulde grøntsager (ex broccoli eller kål)*
2 æg
½ dl paranødder
½ dl sesamfrø
1 spsk loppefrøskaller
1 spsk vand
1-2 tsk oregano
salt+peber
kokosolie/ ghee til stegning

*jeg brugte de to yderste grønne blade fra et frisk økologisk spidskål.

fremgangsmåde:
1) Hak kål/ broccoli fint i minihakkeren og kom i en skål.
2) Mal/ hak paranødder og evt. sesamfrø til groft mel.
3) Bland alle de øvrige ingredienser i og rør til ensartet dej.
4) Lad dejen hvile 5 minutter, så fibrene suger noget at væsken.
5) Varm vaffeljernet op imens.
6) Bag vaflerne i en smule kokosolie eller ghee til de er gyldne på begge sider.
7) Lad dem afkøle på en bagerist  eller servér straks til din yndlingspølse som en lækker hotter med det hele.

Inspiration: Copenhagen by me.


Velbekomme!

4 kommentarer:

  1. Hver gang jeg ser vaffel-opskrifter bliver jeg så træt af, at jeg ikke har et vaffeljern, og jeg varmer lidt mere til tanken om at få et. Det ser lækkert ud og jeg elsker pølser. Hvordan er sprødheden på vaflerne? Og hænger de godt sammen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carla,
      Vaflerne hænger fint sammen og nybagte har de da også en semisprød overfalde. Ønskes de mere sprøde kan de med fordel lunes på en rist i ovnen - det gjorde jeg på dag to, da den stod på skønne rester.
      Du må have et vaffeljern på ønskesedlen eller give dig selv en sommergave ;)
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Ej hvor lækkert frk. sveske. Dejligt at se at du har prøvet opskriften af! Og så som hotdogs, mmmh. Det må jeg da prøve næste gang :-) Kh Camilla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla,
      Jeg takker for inspirationen - skal helt sikkert have dem afprøvet som hvidløgsbrød også.
      KH
      - frk. sveske

      Slet