lørdag den 13. september 2014

sund snack | gulerodskugler


I aftes havde jeg inviteret min bror og svigerinde til aftensmad. Menuen stod på low carb burger med det hele - og det faldt i god jord. Lidt sødt til tv-hygge var også på sin plads. 
Disse kugler har jeg spottet for længe siden hos Maria og gæster er jo den oplagte mulighed for at afprøve nyt (læs: så guffer jeg da ikke hele portionen selv). Det gør jo heller ikke sagen værre, at jeg har fået en mad-allieret i svigerinden :) Kommentaren til kuglerne lød da også; 'de smager jo bare SÅ syndigt!' 
Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har smagt en gulerodskage (læs: det må jeg vist snart lave om på), men disse kugler indeholder alt det bedste, jeg husker gulerodskage for; gulerødder, nødder og kanel, som omfavnes af den naturlige sødme fra tørret frugt. De er en smagsprøve værd, men pas på, hvis du har hang til kagedej ;)

gulerodskugler

(ca. 20 stk.)

3 dl fintrevet gulerod
1 1/2 dl tørret frugt - fx dadler og abrikoser
2 dl nødder - fx valnødder, mandler og/ eller cashewnødder
2 spsk chiafrø (kan udelades)
2 spsk kanel
skal af en øko citron
et nip salt

drys
ristet kokos

fremgangsmåde:
1) Kom dadler og abrikoser i en skål og hæld kogende vand over. Lad dem udbløde, mens gulerødderne ordnes.
2) Riv gulerødder på den fine side af rivejernet.
3) Dræn dadler og abrikoser for vand.
4) Kom alle ingredienserne i foodprocessoren og kør til en ensartet masse.
5) Tril massen i mundrette kugler og tril dem i ristet kokos.

tip!
Spis gerne et par kugler efter din styrketræning, da indholdet af tørret frugt bidrager med hurtigt optagelige kulhydrater til musklernes udtømte glykogendepoter.



...enjoy!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks.

2 kommentarer:

  1. Skal da prøves mums :)
    Er det 1 1/2 dl tørret frugt ?
    Kh luisa

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Luisa,
      Ja, der var lige en tyrkfejl - den er rettet.
      God fornøjelse med opskriften.
      KH
      - frk. sveske

      Slet