onsdag den 10. september 2014

broccolitærte (glutenfri)


Tærte er perfekt, når diverse rester skal anvendes. Denne er måske ikke en udpræget reste-tærte, men jeg havde været ivrig og købte rigelig broccoli, da Bilka lige pludselig solgte store økologiske hoveder til en fald 10'er. Dermed lå der et lidt halvtrist broccolihoved i grøntsagsskuffen, da jeg skulle lave mad mandag aften. Jeg fik en impulsiv lyst til tærte og der var ikke langt fra tanke til handling. Da både kæresten og jeg sparer på indtaget af mejeriprodukterne er denne tærte også stort set mejerifri. Jeg brugte dog god øko-smør til bunden, men det kan du ersatte med ghee eller kokosolie, tænker jeg.

broccolitærte (glutenfri)
(1 stor eller 4 små tærter)

tærtebund
1 dl hjemmemalet nøddemel (mandel eller hasselnød)*
2 dl solsikkekerner (malet til mel)
1 dl sesamfrø (hele)
1 spsk fiberHUSK
½ tsk havsalt
50 g smør/ ghee
1 æg

fyld
1 bt broccoli
4 æg
½-1 dl kokosmælk (kan udelades, brug evt. et ekstra æg)
salt+peber

* jeg brugte hasselnøddemel fra lowcarbstore.dk, som de i sin tid var venlige at sponsorere.

fremgangsmåde:
1) Bland de tørre ingredienser til bunden i en skål.
2) Ælt smørret ind i de tørre ingredienser og saml tilsidst dejen med ægget. Konsistensen skal være våd, men slippe fingrene.
3) Pres dejen ud i en eller flere smurte tærteforme. Lad nu gerne bunden hvile min. 30 min. på køl.
4) Tænd ovnen på 170 grader varmluft.
5) Prik bunden med en gaffel og forbag dem ca. 10 min. ved 170 grader.
6) Skær 'kronen' på broccolibundtet i mindre buketter og skyl grundigt, gem stokken til madlavningen en anden dag.
7) Fordel buketterne på den forbagte bund.
8) Pisk æggene sammen med kokosmælk, salt og peber.
9) Hæld æggemassen ud over broccolien
10) Bag tærten færdig ved 170 grader i ca. 30 min. til kanten er sprød og gylden og æggemassen har sat sig.

Inspiration: Den omvendte verden.



Velbekomme!

_____
Indlægget indeholder affiliatelinks.

1 kommentar:

  1. Mmm, hvor ser det godt ud! Jeg elsker ligesom dig tærter! God idé at bruge broccoli i tærten! Personligt har jeg aldrig været den største fan af broccoli - men det bliver ligesom lidt camoufleret i tærter osv.

    SvarSlet