lørdag den 20. september 2014

min jagt på et sundere 'jeg'

Jeg har nu drevet bloggen her i snart 3½ år. I løbet den periode er der sket en del i min 'jagt på et sundere jeg'. Det må være blevet tid til lidt skriverier om min rejse og alle de erfaringer jeg er blevet rigere på i løbet af de sidste 3½ år. Om ikke andet, så får alle de nyere læser et kik tilbage i min kosthistorie.

fra low fat til high fat

Tilbage i 2011 forsøgte jeg endnu en gang at smide de ekstra kilo, for sundhed er jo lig med en slank krop eller en muskuløs krop med lav fedtprocent - det ved enhver jo. Derfor skulle min kropsvægt død og pine kæmpes ned på 65 kilo og gerne under. I min søgen efter en magiske 'pille' rendte jeg på hele lowcarb-bølgen inklusiv bogen; 'Spis maven flad' af Charlotte Hartvig & Majbritt Hansen. Der fulgte en kort periode på rimelig low fat kombineret med low carb - og jeg kan i den grad skrive under på, at man bliver sulten af den kombination. Hartvig & Hansen hiver lidt mere fedt på banen, men 1400 kcal om dagen er altså ikke en kost for en aktiv og madglad kvinde. Derfor var det også nemt at takke ja til Janes udfordring; 7 dage uden korn. Det endte med at blive starten på mit yderst lærige bekendtskab med LCHF, low carb - high fat.

LCHF og rigtig mad

Med LCHF åbnede en helt ny verden sig for mig. Omend jeg havde flere tilbagefald til kulhydrat-land i den første tid, så var LCHF-kosten virkelig en øjenåbner for mig. Jeg slap af med den tunge fornemmelse i kroppen efter et måltid. Den fysiske sukkertrang forsvandt. Energiniveauet blev mere stabilt. Søvnen tungere. Faktisk oplevede jeg et væld af positive konsekvenser. Det eneste minus for mig blev, at jeg tog på. I perioder med striks LCHF kunne jeg indskrænke fedtdepoterne en smule. MEN er der noget, jeg afskyr, så er det restriktioner for min kost. Jeg vil altid være typen, der spiser efter mit humør - heldigvis er ædeflip og omfattende trøstespisning ikke længere en del af det billede. At spise efter lyst og humør er livet for mig. Derfor kan jeg heller ikke få en madplan til at fungere - for hvad nu, hvis det ikke er ovnstegt kyllingelår, jeg har lyst til på torsdag.
Med tiden blev LCHF lig med rigtig mad; færre tilsætninger, færre kunstige sødemidler, mere økologi etc. Det var nemt at mærke effekten af en 'renere' kost for både krop og sind. Psyken bliver altså tilfredsstillet, når jeg ved, jeg gør noget godt for min krop.
Alle de postive konsekvenser fik mig til at holde ved LCHF i godt 2 år.

farvel til sukker

Et bekendtskab med ketose, altså den helt strikse LCHF, i sommeren 2013 gjorde det muligt for mig at sige farvel til sukker. Jeg lod det være en ikke-fanatisk afvænning i og med, at jeg tillod mig selv at beholde den mørke chokolade 85 % i min kost. Efter et år kom jeg egentlig til den erkendelse, at fravalget af sukker ikke længere skulle være 'tvunget' fravalg, men lystpræget fravalg - altså ikke et fravalg for fravalget skyld, men fordi jeg ganske enkelt trives bedst uden. Så på min fødselsdag i august i år slettet jeg min tælle-app fra iPhonen og dermed slut med at tælle de sukkerfrie dage. Det blev markeret ved at nyde en stor og lækker croissant. Det var symbol på endnu en befrielse fra restriktioner i mit kostvalg.
Den seneste måned har jeg nydt at kunne besøge sukkerland uden efterfølgende at blive fanget i sukkerspiralen. I det hele taget har indtaget af croissanter, bland-selv-slik og chips helt overraskende været uden overvældende konsekvenser. Jeg har fået nogle helt andre og brugbare værktøjer i både den fysiske og mentale værktøjskassen i løbet af min sukkerafvænning og øvrige kosteksperimenter undervejs på rejsen.

whole30

I løbet af perioden med fravalg af sukker forsøgte jeg flere gange at tilpasse min LCHF og træningsniveau til ønsket om at smide de ekstra kilo på sidebenene - dog uden større held. Derfor var det også oplagt at forsøge med Whole30-konceptet, da den bølge spredte sig blandt gode blog-kolleger i foråret/ for-sommeren 2013. Mine forhåbninger til konceptet var høje og nok for høje til at kunne indfries. Jeg ville rigtig gerne resette min krop og sætte gang i vægttabet, men i stedet blev jeg klogere på mine madvaner og hvad der fungerer for MIG. Det blev især tydeligt for mig, at jeg får en 'renere' fornemmelse i kroppen ved at skære drastisk ned på mejeriprodukterne. Igen opstod et fravalg, der gav mening for mig og ikke blot var for fravalgets skyld. Med en kost uden mejeriprodukterne begyndte min kost at læne sig op ad palæo-tankegangen. Mere frugt og kulhydrater i form af rodfrugter, bælgplanter, nødder med mere blev igen tilføjet i mit kostvalg.
Under forløbet med Whole30 fik jeg i den grad skruet op for mit generelle indtag af grøntsager, da mængden af fedt blev sat ned i forhold til på LCHF. Det blev virkelig en god vane med grøntsager til alle måltiderne, som jeg holder fast i.

skyhøj forbrænding

Mod slutningen af min måned med Whole30 får jeg fingrerne i Anna Bogdanovas ' Skyhøj forbrænding' (læs: maj 2014). Allerede efter at have læst de første par sider føler jeg mig overbevist om, at Bogdanovas tilgang til sundhed; kost og træning, er lige noget for mig. Hendes tilgang er realistisk, fuld af tilvalg og ingen restriktioner. Lige hvad jeg havde brug for, da jeg sad midt i mit Whole-forløb fuld af restriktioner. Immervæk restriktioner, som stadig ikke fik mig hen, hvor jeg gerne ville. Med de 7-ugers forløb i 'Skyhøj forbrænding' lykkedes det mig for nok første gang at nyde processen og slippe mit fokus på resultatet. Det gjorde mig rigtig godt at slippe fitnesscentret og komme helt ned i gear de første uger, så kroppen fandt ro. Dermed blev der skabt god bund for at bygge på i ugerne efter - båden inden for kost og træning.
Kulhydraterne, jeg ellers havde sagt farvel til, var ikke længere noget, der skulle holdes ude af kosten. Kulhydraterne times - så de indtages, når kroppen får det optimale ud af dem. Med carbtiming næres musklerne lige efter træning og restitutionen fremmes. Fornemmelsen af at kroppen 'suger' kulhydraterne til sig i 'vinduet' efter hård styrketræning bekræfter mig i, at det er det rigtige for min krop. Med færre timer spenderet på træningskontoen har jeg fået en mindre travl hverdag. Der er blevet øget mulighed for migtid, hvilket har givet øget ro (læs: selv om jeg stadig kan blive bedre til at huske migtiden, når det spidser til).
Efter de 7 ugers-forløb har jeg forsat min træning med programmerne bygget op efter principperne i 'Skyhøj forbrænding'. Det samme gælder for kosten. Jeg er spændt på, hvor det kan bringe mig hen.

Det mest revolutionerende ved mit bekendtskab med principperne fra 'Skyhøj forbrænding', er at jeg har fundet en accept af mit selv og min krop. Jeg yder det, der er godt for den - udnytter dens potentiale via træningen og plejer den med sund kost.

at 'gøre mindre' og leve mere

To sum up...
Med 'Skyhøj forbrænding' blev det tydeligt for mig, hvordan jeg kunne 'gøre mindre' og fokusere på processen i stedet for resultatet. Jeg har længe været klar over, at jeg nok ville have bedst af at lægge mit fokus uden for tallerknen og flytte det fra væk fra tallet på vægten. Det er en af de ting i livet, som er nemmere sagt end gjort. Siden teenageårene har min vægt gået op og ned som en yoyo - der er ikke den kur, jeg ikke har forsøgt mig med. Mere træning er blevet tillagt og færre kalorier er blevet indtaget - hele tiden en større og større indsats for at komme i mål på vægten.
I dag sidder jeg, en helt del klogere og en helt del gladere for mig selv, her bag skærmen. Flere har endda sagt til mig, at det skinner igennem i mine indlæg herinde. Det tager jeg som et tegn på, at forandringen virkelig er til tage og føle på.
Jeg er kommet frem til at 'gøre mindre' og leve mere. Forstået sådan, at jeg træner mindre, har sagt farvel til restriktioner for min kost og i stedet nyder processen, nyder livet. Jeg fornemmer nu, at jeg nærmer mig det mest optimale for min krop, det giver mig en øget selvaccept og øget kærlighed til min krop. Jeg er overbevist om, at det er en proces for livet. Med indlægget her vil jeg blot illustrere, at 3-4 år med diverse kosteksperimenter faktisk ikke blot er en strejfen rundt med vinden. Jeg har lært SÅ meget undervejs og bliver hver dag klogere på min krop og hvad sundhed er og ikke mindst hvilken betydning sundhed har for mig. Sundhed er ikke længere lig med en slank krop i min optik. Sundhed er for mig, når jeg passer på min krop - bruger den aktivt (som den er skabt til) og nærer den med gode og naturlige råvarer. Fordelingen af makronutrienter er induviduel og ikke afgørende for sundhed, hvis du spørger mig. Min kost er mest optimal for mig, når jeg sparer på sukker og mejeriprodukter, undgår gluten (for tarmfloraens skyld, jeg er ikke intolerant) og i stedet fylder på med rigeligt grønt, gerne et kilo dagligt, samt gode proteiner. Alt sammen suppleret med et moderat indtag af gode fedtkilder. I det daglige er min kost meget inspireret af palæo og lowcarb, da kulhydrater i større mængder er lig sukker og dermed går ud over mit velvære. Jeg vil bare gerne spise rigtig mad!

Det blev en lang historie, så du fortjener et virtuelt skulderklap for at være nået til enden. Sidder du med spørgsmål eller blot en kommentar til min rejse, er du mere end velkommen til at benytte kommentarfeltet nedenfor.

Eat. Real. Food.


lyst til at læse mere?

Læs mere om LCHF; LCHF (opskrifter) - 2 år med LCHF - 1 år uden korn - ½ år uden korn - 7 dage uden korn.
Læs mere om sukker; 1 år uden sukker - mig og sukker - sukkerafvænning.
Bliv klogere på Whole30.
Min træning med 'Skyhøj forbrænding'.

8 kommentarer:

  1. Åh hvor er det dejlig læsning, søde Sveske. Jeg er så glad for, at du er lykkes med at give slip på både vægten og de daglige besøg i fitnesscentret. Og hvis der er nogen, der fortjener et skulderklap, så er det dælme dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Skønne Jane,
      Tak for skulderklappet. Og tak for alle dine input på min rejse.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Stort tillykke med at du fandt din vej. Det er så dejligt, at læse -og ja, det skinner igennem i indlæggene. Jeg sidder lidt med en tanke om at sundhedsidealer ofte forveksles med skønhedsidealer, selvom de virkelig ligger langt fra hinanden. Meget af det fedt kvinder har er jo supersundt. Jeg har selv siddet i klemmen og ville gerne under de 65 kg, men jeg fandt ro med spejlbilledet ved 72 kg. Og godt for det, for efter sygdom kæmper jeg nu med at holde mig på de 65 kg. Og det er faktisk skræmmende, hvad der var sket, hvis jeg ikke havde haft lidt, at give af. Og det er slet ikke en sund vægt for mig. Jeg kan ikke holde varmen, det gør ondt at sidde på stole uden tyk polstring, osv. Så jeg er virkelig glad på dine vejne, at du har fundet roen.

    Kh.
    Anne-Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Marie,
      Tak for din kommentar. Det er skræmmende, hvilke tanker 'samfundet' kan være medvirkende til at sætte i hovedet på én!
      Jeg håber, du kommer tilbage i den stærkere og gladere udgave af dig selv. God rejse!
      Det glæder i stedet enden om at nyde processen, finde ro og nyde livet.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  3. Dejlig dejlig læsning... glæder og fryder i hele kroppen at læse noget sådant <3 Særligt glad er jeg for dit totale fravalg af gluten - fred være med resten også sukkeret :) Kender jo selv til hele din kamp og ved HVOR fredfyldt der er ved at acceptere og elske en højere vægt end den man troede gjorde lykken. Godt gået <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh, hvor er du sød, Louise!
      Fravalget af gluten er dog ikke totalt, da jeg fx elsker croissanter, men i hverdagen vælger jeg mine carbs uden gluten.
      Jeg er så glad for den accept, der er kommet ind i mit liv og balance i min sundhed - træning & kost.
      Tak og tak for alle dine input på min rejse.
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  4. Åh så fik jeg endelig en computer som kan lide blogs ;)
    -Spændende læsning jeg tror du har så meget fat i det rigtige - at finde det der lige fungerer FOR DIG og så en accept af en selv og ens vægt.
    kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Dejligt med din kommentar herinde.
      Ja, det kan tage sin tid, at fange den lange ende, men jeg er ved at have fat i den og trives rigtig godt.
      KH
      - frk. sveske

      Slet