fredag den 3. maj 2013

hjemmelavet low carb nutella

 
Det er faktisk ved at være længe siden, at jeg lavede denne low carb nutella efter Tatjanas opskrift. Den er ikke flot eller lækker cremet. Jeg ejer endnu ikke en foodprocessor, som kan køre hasselnødderne til cremet nøddesmør, MEN ikke desto mindre blev den spist meget hurtigt (læs: også bare med en ske direkte fra glasset), da smagen er rigtig god. Jeg vil rigtig gerne finde opskriften på en skøn blød og cremet variant, men dette var så mit første forsøg, som gik lidt i glemmebogen. Bedre sent end aldrig... skal I ikke snydes for opskriften.

Næste forsøg på hjemmelavet nutella må næste blive fra Janes skønne nye kogebog, som endelig er flyttet ind hos mig. Jeg er slet ikke i tvivl om, at den er ventetiden værd. Det har godt nok været hårdt med alle de lækre inspirations- og rosende billeder på instagram til den smukke bog, når PostDanmark bare valgte at smide mit eksemplar væk.

low carb nutella
(et lille glas)

150 g hasselnødder
1-2 spsk kakao
1-2 spsk kokosmælk (den fede del)
1-2 spsk kokosolie
3-4 spsk sødning (jeg brugte Sukrin, men den knaser...)

fremgangsmåde:
1) Rist hasselnødderne på en middelvarm pande i 10-15 min til skallen løsner sig.
2) Lad nødderne afkøle en smule og gnid derefter skallerne af.
3) Blend hasselnødderne til så fint mel som muligt evt. på grænsen til smør, hvis du har en foodprocessor.
4) Kom nøddemelet i en skål eller fortsæt i foodprocessoren.
5) Bland de øvrige ingredienser og bland i melet eller blend det hele til cremet nutella i foodprocessoren*.

*Jeg ejer desværre endnu ikke en foodprocessor, så måtte blende af flere omgange samt tilsætte lidt ekstra af de våde ingredienser. Min nutella blev desuden ret fast og helt stiv i køleskabet.







...enjoy!

4 kommentarer:

  1. en af mine ynglings opskrifter, især ovepå protein pandekager! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej S,
      Der røg også lidt af den på pandekager, mens glasset var fyldt hos mig. Er din også helt fast og ikke lige til at smøre ud...
      KH
      - frk. sveske

      Slet
  2. Mon ikke det er kokosolien der gør den stiv i køleskabet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna,
      Jo og så er den meget fast i konsistensen i forvejen.
      Glæder mig til at eksperimentere yderligere med LCHF-venlig nutella. Nu har jeg lukket købe-varianten sødet med stevia ud (læs: da den smagte lidt for godt og var farlig at have i skabet).
      KH
      - frk. sveske

      Slet