torsdag den 6. oktober 2011

gratineret chili con carne...


I går havde jeg ikke fået kød op, inden jeg tog på arbejde og det der mexicanske mad spøgede stadig i baghovedet. Efter træning købte jeg derfor en omgang lækker fedtfattig hakket oksekød med hjem og lavede min yndlings chili con carne. Jeg har længe ville bruge den som fyld i en totillas, gratineret med cheddar, så det kom der på menuen. Med en meget meget simpel salat til + fromage frais. Jeg lå ikke lige inde med en moden avocado, så guacamolen måtte jeg undvære, men den kom på dagens tallerken, da jeg spiste de lækre rester for lidt siden - Mums!
Opskriften på min yndlings chili con carne er fra 'Tøsekogebogen' af Patrick Bachmann & Tina Scheftelowitz, men jeg vil da også lige dele den med jer her på bloggen, som jeg laver den.

chili con carne

1 rødløg
1 fed hvidløg
1 spsk. olie
1-2 spsk. stødt spidskommen
½-1 tsk. cayennepeber
400-500 g hakket oksekød
1 dåse hakkede tomater (jeg tager nogle gange 2 dåser)
1 dåse kidneybønner i chilisauce
1 lille dåse majs
2 tsk. balsamicoeddike
salt

fremgangsmåde:
1) Skær løg og hvidløg i tern.
2) Steg løget i olien i en gryde ved høj varme. Brænd krydderierne af og tilsæt hvidløget
3) Tilsæt kødet og steg til det har skiftet farve og væsken er fordampet.
4) Tilsæt de hakkede tomater og salt.
5) Lad retten simre i 10-30 min. under låg - rør indimellem.
6) Tilsæt tilsidst bønnerne og majs, varm igennem og smag retten til.

De lækre rester...

Bonus-info:
Opskriften er under afsnittet 'Mad til kæresten' og sjovt nok, så var det også det første måltid min kæreste og jeg lavede og spiste sammen for snart 2 år siden. Officielt har vi 20 måneders dag i dag, men vi må desværre som oftest holde den hver for sig. Dagens dejlige overraskelse er dog, at han vender hjem om
9 dage, hvilket er 3 dage tidligere ind planlagt :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar