fredag den 2. september 2011

koldhævede klidboller

Pr. bolle iflg. opskriften: 170 kcal

I får lige endnu en af opskrifterne fra min brunch, som er de lækre klidboller i kan se i midten på billedet ovenfor (beklager jeg ikke lige på genbruge billedet endnu en gang). Bollerne blev rigtig lækre, luftige og grove uden kerner ;-) Det er ikke sidste gang, jeg har bagt dem. Opskriften er et gammelt udklip fra et ugeblad (som jeg har mange af) og I får  den lige her.

koldhævede klidboller
(12 stk.)

15 g gær
3½ dl vand
2½ dl kærnemælk
1 spsk. salt
1 spsk. sirup (jeg brugte agave)
100 g hvedeklid
200 g hvidhvedemel
Ca. 250 g hvedemel

fremgangsmåde:
1) Rør gæren ud i vandet.
2) Tilsæt kærnemælk, salt, sirup og hvedeklid.
3) Tilsæt hvidhvedemel og hvedemel til dejen er som tyk grød.
4) Dæk skålen med film og stil den i køleskabet natten over.
5) Næste morgen: Tænd oven på 225 grader.
6) Sæt dejen på bageplade med 2 skeer.
7) Pensl bollerne med koldt vand eller kærnemælk.
8) Bag bollerne ved 225 grader i ca. 16 min.

4 kommentarer:

  1. Dine klidboller er bare vildt flotte. Er de tunge i det, eller bare mættende på den gode måde? ;)

    SvarSlet
  2. Hej!
    Velkommen på bloggen.
    Jeg synes bestemt ikke de er tunge. Mine blev rigtig lækre luftige og grove på en god måde, når det er med klid frem for groft mel og/eller kerner, synes jeg.
    - frk. sveske

    SvarSlet
  3. Tak for en super lækker opskrift. Det er den bedste opskrift på grovboller jeg har prøvet indtil videre, netop fordi de er meget lette.
    VH Christina

    SvarSlet
  4. Hej Christina,
    Det er jeg glad for at høre. Jeg synes også, de er rigtig gode og netop ikke så tunge og våde, som grovboller ellers tit kan blive.
    - frk. sveske

    SvarSlet